joi, 10 martie 2011

Lumea in 3D - dincolo de stratosfera

Nu, nu ma refer la filmele in 3D - deci va puteti opri din citit aici, daca asta credeati :))

Ma refer la faptul ca multa lume (nu ma hazardez sa spun majoritatea) nu pot sau poate unii nu vor sa mearga cu gandul mai sus de stratosfera. Pentru acesti oameni lumea in care traiesc exista doar la modul bi-dimensional, stanga/dreapta - inainte/inapoi, chiar daca uneori reusesc sa expermienteze senzatia unui zbor (cu avionul de exemplu).

Nu pot sa-mi imaginez cum genul acesta de oameni nu-si pun intrebari si mai ales nu sunt interesati sa afle cum sta treaba in Univers. De fapt ma indoiesc ca au o idee cat de cat clara NU despre ceea ce inseamna Universul ci despre ceea ce omenirea in ansamblu stie despre Univers.

Eu sunt genul de om care nu poate trai intr-un spatiu restrans, fie el apartament, oras, tara, continent sau ... planeta. Imi convine faptul ca exista ceva si dincolo de Pamant, chiar daca nu stim prea multe despre ceea ce se afla dincolo de Terra.

Va dau un exemplu: am intrebat un esantion de 10 persoane (toate cu studii superioare, unele cu un IQ mai mare decat al meu - presupun doar, nu ne-am testat efectiv coeficientii de inteligenta) o intrebare, zic eu, simpla. Ce este de fapt Luceafarul? Nimeni (din cei intrebati) n-a stiut sa-mi spuna ca Luceafarul este de fapt planeta Venus. Surprinzator? Eu as zice ca da.

Bine, nu ma apuc sa-i critic pe acei oameni sau sa-i arat cu degetul. Si recunosc faptul ca eu sunt un pasionat de astronomie. Dar totusi, nu i-am intrebat care este steaua cu cea mai mare stralucire aparenta, vazuta de pe Pamant (FYI - Sirius) sau care este steaua cea mai apropiata de Soare (FYI - Proxima Centauri, 4,2 ani lumina). Vreau doar sa le atrag atentia asupra faptului ca lumea nu se rezuma doar la ceea ce exista la nivelul solului si la cel mult 10000 de metri deasupra lui si ca asta este o parte infima din ceea ce exista in realitate, in Univers.

Nu trebuie sa fii fan Star Wars sau Star Trek ca sa reusesti sa acumulezi un minim de cunostinte de astronomie. Dar traim in secolul XXI, intr-o era cand oamenii de stiinta isi pun tot mai multe intrebari si vor sa afle tot mai multe despre ceea ce se intampla dincolo de Sistemul nostru solar. In plus, lumea de dincolo este mult mai spectaculoasa, surprinzatoare si fascinanta! :)

Sper ca reusesc sa conving macar o persoana sa mearga o data la Observatorul Astronomic anul asta.

4 comentarii:

  1. ar fi bine sa le imparti pe sectiuni, asta + "invataturile catre Teodosie" pe "Alfabetizare".
    despre femei pe "Social"
    etc. eu ce IQ am? si pe mine m-ai intrebat parca...e o intrebare standard pentru sectiunea "Teste"?

    RăspundețiȘtergere
  2. Mda, ma gandesc sa fac asta. Nu stiu daca se poate pe site-ul asta.

    Tu ai un IQ ridicat. Da, te-am intrebat si pe tine :) Nu, nu e o intrebare standard.

    RăspundețiȘtergere
  3. touché! :)

    am fost o singura data acolo (in facultate) si am vazut o stea dubla si suprafata lunii... si o scara de bloc din Victoriei(prin telescop).
    si eu as mai vrea sa merg... dar nu prea gasesc cu cine :P

    RăspundețiȘtergere