miercuri, 16 februarie 2011

Aventuri in America – epilog (partea I)

Am asteptat, a fost, a trecut, incerc sa pastrez in minte aerul de America si senzatiile traite acolo.

Doua saptamani in America inseamna mare lucru mai ales daca iti folosesti o parte din timp intiparindu-ti in minte detalii: oameni, orase, strazi, case, obiceiuri, reguli, etc. si, bineinteles daca nu o faci pentru prima data in viata.

America este inca numarul 1 in lume ... asa, in general, nu intr-un domeniu anume. Asa am stiut dintotdeauna, asa ne-am obisnuit. Pe ei i-am asteptat noi 45 de ani ca sa ne scoata din intuneric. Steagul lor l-am purtat pe tricouri, sepci, blugi, bandane, etc. Dolarii lor i-am traficat atatia ani. Ei au fost si sunt etalonul pentru noi, un role model, un nivel la care aspiram sa ajungem.

E un pic ciudat, nu? Adica sa fim intr-o tara europeana, cu limba, cultura, civilizatie legate de tari europene ca Franta si Italia si totusi sa visam la o tara de cealalta parte a Atlanticului, in care se vorbeste o limba care nu este asemanatoare cu a noastra.

Am fost si sunt un francofon convins iar asta m-a facut sa cred ca America nu prezenta niciun interes pentru mine si ca era ceva boring, dull.
Si totusi nu a fost asa. America mi-a intrat incet incet in sange si ma bucur ca am reusit sa ajung acolo ... de 2 ori chiar.

America nu e ca Europa. America pare insa o versiune alternativa, poate dintr-un univers paralel, a Europei. Totul este diferit si totusi, totul makes sense. America are un core european.

In perioada de copilarie a Americii, cei mai mult emigranti proveneau din Europa. Culturile lor s-au amestecat, dand nastere, dupa ce au fost condimentate cu influente si de pe celelalte continente, celei americane - adica ceea ce vedem azi, in tara lui Uncle Sam. Este cred evident faptul ca dupa parerea mea cultura americana este in mare parte o odrasla a melange-ului de culturi europene. Tocmai de asta incerc din rasputeri sa extrag esenta europeana a Americii pentru a gasi something to relate to, pentru putea intelege ce s-a intamplat cu ea de s-a transformat in ceea ce exista azi.

Ca sa intelegi civilizatia americana, ca si european de exemplu, trebuie sa stai si sa rumegi mult ceea ce ai inregistrat acolo, facand abuz de cunostintele de geografie si istorie.

Va urma

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu